بررسی عوارض پیکر تراشی و معرفی بهترین روش جایگزین آن
نوشته شده توسط : حمید حمیدی

ما به شما نشان می‌دهیم که چرا این روش پرعارضه و تهاجمیِ قدیمی، در حال منسوخ شدن است و همچنین بهترین روش جایگزین آن را نیز در همین مقاله توضیح می‌دهیم.

پیکرتراشی چیست؟
پیکرتراشی یک اصطلاح بوده و معادل انگلیسی آن (Body sculpting) یا (Body contouring) است. این اصطلاح به معنی خارج کردن چربی‌های زائد و اضافی از نواحی مختلف بدن است که منجر به لاغری موضعی می‌شود. گاهاً بعد از خارج کردن چربی از این نواحی، ممکن است همین چربی به نواحی دیگری تزریق شود.

عمل‌هایی که با نام پیکرتراشی شناخته می‌شوند تهاجمی هستند. و برای انجام آن‌ها نیاز به بی‌حسی یا حتی بیهوشی عمومی است. در پیکرتراشی، بافت‌ پوست، چربی و سایر بافت‌های مرتبط مورد تهاجم قرار می‌گیرند. که همین موضوع، می‌تواند منجر به بروز عوارضی در بدن شخص شود. احتمالا به همین علت است که این روزها بیشتر از اینکه درباره فواید و مزایای این روش شنیده باشید، از عوارض پیکر تراشی می شنوید.


چرا پیکرتراشی به روش قدیمی در حال منسوخ شدن است؟
پاسخ به این سوال بسیار ساده است و مانند این است که بپرسید چرا روش های برقراری ارتباطی مانند ( استفاده از کیوسک های تلفن اعتباری) که سالیان سال مرسوم بوده اند اکنون دیگر حتی نامی از آن ها شنیده نمی شود!!!

درباره روش های جراجی تهاجمی هم به همین شکل فکر کنید که:

اولا عوارض پیکر تراشی به متدهای قدیمی زیاد است
و ثانیا پیشرفت تکنولوژی های پزشکی باعث شده ما اکنون از دستگاه هایی استفاده کنیم که به مراتب در چربی سوزی و لاغری موضعی کارآمدترند و هیچ عوارضی هم ندارند.
بنابراین چرا زمانی که در چند جلسه کوتاه، با هزینه کمتر، بدون عارضه و بیهوشی یا حتی بیحسی بتوانیم از شر چربی های موضعی نجات پیدا کنیم، خودمان را زیر تیغ جراحی ببریم؟ به همین جهت است که می گوییم چرا این روش به لطف دستگاه های جدید لاغری در حال منسوخ شدن است.

بهترین جایگزین پیکرتراشی چیست؟
پیش از آنکه درباره عوارض پیکرتراشی بحث کنیم اجازه دهید که درباره روش‌های جایگزین این شیوه لاغری موضعی صحبت کنیم. امروزه شرکت های زیادی در سطح جهان اقدام به ساخت انواع دستگاه لاغری موضعی کرده اند که بدون هیچ عارضه (یا بیهوشی) چربی های بدن را از بین میبرند.

به عنوان مثال شناخته شده ترین دستگاه لاغری موضعی (تا به امروز) دستگاه رادیوفرکانسی است که به جز از بین بردن چربی های موضعی، دو قابلیت بسیار مهم دیگر دارد. این دستگاه همزمان با چربی سوزی ناحیه ای، مشکل شلی پوست و از همه مهمتر سلولیت را به طور کامل درمان می کند. این دستگاه در حال حاظر به دلیل بی عارضه بودن بهترین جایگزین برای پیکرتراشی و عوارض آن است.

عوارض پیکر تراشی کدامند؟
همانطور در تعریف هم گفتیم، این روش به مجموعه ای ازعمل های جراحی تهاجمی گفته می شود. بنابراین برای بررسی عوارض پیکرتراشی حتما باید عوارض تک تک روش ها را زیر زره بین قرار دهیم. انواع روش های خارج کردن چربی های موضعی و عوارض آن ها در ادامه مورد بررسی قرار گرفته اند.

لیپوساکشن
لیپوساکشن نوعی عمل زیبایی است و به رفع چربی های موضعی که با روش هایی همچون رژیم غذایی و ورزش آب نشده اند، می پردازد. در این روش با استفاده از لوله ی ساکشن، چربی ها از بدن تخلیه می شوند. اینکار می تواند فشار زیادی به اندام ها وارد کند.

مطالعه پیشنهادی: خیلی از افرادی که قصد انجام پیکرتراشی رو دارند، براشون سواله که ایا پیکرتراشی باعث مرگ میشود؟ برای گرفتن این جواب به وبسایت پزشکبان مراجعه نمایید


خطرات احتمالی و دیگر عوارض لیپوساکشن عبارت است از:

عوارض پیکر تراشی با لیپوساکشن
کبودی شدید: که تا چندین هفته باقی خواهد ماند.
تورم: بهبود ورم حاصل از لیپوساکشن ممکن است ۶ ماه طول بکشد. همچنین ترشح مایعات از زخم ها می تواند مدت ها ادامه داشته باشد.
ترومبوفلبیت: شامل تشکیل لخته خون درون یک رگ که موجب التهاب و عوارض دیگر می شود.
عدم تقارن در فرم دهی بدن: در صورتی که قابلیت کشسانی پوست پایین بوده و زخم ها به شکل غیر طبیعی بهبود پیدا کنند، و یا اگر برداشت چربی از قسمت های مختلف بدن با دقت و به اندازه انجام نگرفته باشد، پوست بدن پس از لیپوساکشن خشک، چین خورده و برآمده به نظر می رسد.
بی حسی: بخش لیپوساکشن شده ممکن است دچار بی حسی شود. البته این حالت معمولا موقت بوده و به زودی از بین خواهد رفت.
عفونت: ممکن است در مواردی بسیار نادر، عمل لیپوساکشن موجب عفونت پوستی شود. در برخی مواقع این مشکل تنها با جراحی حل شده و ممکن است جای بخیه حاصل از آن باقی بماند.
سایر عوارض پیکر تراشی با لیپوساکشن:
سوراخ شدن ارگان های داخلی بدن: این مشکل بسیار نادر است.
مرگ: بیهوشی می تواند به ندرت خطر مرگ را به همراه داشته باشد.
مشکلات قلبی یا کلیوی: از آنجایی که مایعات به بدن تزریق شده یا از آن ساکشن می شود، تغییراتی در سطح مایعات بدن پدید می آید که می تواند منجر به مشکلات کلیوی یا قلبی شود.
آمبولی ریه: چربی ها می توانند پس از لیپوساکشن وارد جریان خون شده و به ریه ها وارد شوند که این اتفاق مانع گردش خون در ریه ها و نهایتا مرگ می شود.
ادم ریوی: تجمع مایعات ناشی از تزریقات به بدن می تواند ادم ریوی را در پی داشته باشد.
واکنش آلرژیک: بیمار ممکن است به داروها یا مواد مورد استفاده طی جراحی لیپوساکشن حساسیت داشته باشد.
سوختگی پوست: حرکت کانولا (لوله ساکشن) می تواند موجب اصطکاک و سوختگی پوست و اعصاب شود.
لیپوماتیک

لیپوماتیک روشی جدید در تخلیه چربی های موضعی بدن است که با ایجاد امواج اینفراسونیک و چرخش لوله کانولا چربی ها را خرد کرده و تخلیه می کند. در واقع این روش همان لیپوساکشن است که بسیار سریع تر و با قدرت مکش بالا انجام خواهد گرفت.

عوارض پیکرتراشی با لیپوماتیک
به عنوان عوارض لیپوماتیک می توان به احتمال امبولی در لیپوماتیک، طولانی بودن مدت عمل و در نتیجه خستگی و امکان اشتباه پزشک اشاره کرد. همچنین علاوه بر ناهمواری پوست بعد از لیپوماتیک، ارتعاشات شدید حاصل از امواج نیز می توانند به عروق بدن صدمه وارد کنند.

بادی جت و عوارض پیکر تراشی با آن

بادی جت نوعی روش لاغری موضعی است که به کمک قدرت آب به از بین بردن سلول های چربی بدن می پردازد. با وجودی که بادی جت کم تهاجمی تر از سایر روش ها بوده و دارای خطرات کمتری نسبت به لیپوساکشن است، اما می تواند عوارضی مانند عفونت، خونریزی شدید، دی هیدراته شدن، ورم ریه و سوراخ شدن بافت ها یا ارگان ها با فشار آب را داشته باشد.

ابدومینوپلاستی
جراحی ابدومینوپلاستی شکم که با نام تامی تاک نیز شناخته می شود، نوعی جراحی زیبایی برای بهبود ظاهر شکم محسوب می شود. طی ابدومینوپلاستی، چربی ها و پوست های اضافی شکم برداشته شده و در اکثر موارد، بافت های میانی شکم نیز با بخیه سفت می شوند. سپس جراح زیبایی حالات پوست های باقی مانده را تغییر می دهد و ظاهری زیبا و متقارن برای شکم می سازد.

عوارض پیکرتراشی با ابدومینوپلاستی

تمام جراحی ها می توانند تا حدودی خطراتی را به دنبال داشته باشند. برخی از عوارض جانبی و خطرات احتمالی ابدومینوپلاستی عبارت است از:

خطرات و عوارض بیهوشی: شامل واکنش آلرژیک که ممکن است به ندرت موجب مرگ شود.
عوارض جانبی مانند خونریزی یا عفونت
لخته شدن خون می تواند به صورت بالقوه موجب عوارض عروقی مرگبار مانند حملات قلبی، ترومبوز وریدی عمقی یا سکته مغزی شود.
آتلکتازی (جمع شدن ریه)
تجمع مایعات در زیر زخم
نکروز یا مرگ بافت در راستای زخم یا افتادگی پوست
آسیب دیدن اعصاب حسی که می تواند موجب بی حسی موقت یا دائمی آن قسمت شود.
بی حسی پهلوها که اغلب موقت خواهد بود.
ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی
عدم تقارن یا ناهمواری پوست یا ناف
نکروز بافت ناف
برآمدگی، تورم یا خارش زخم
نیاز به انجام جراحی های دیگر برای درمان عوارض
البته این لیست کامل نیست و سابقه پزشکی و سبک زندگی هر فرد می تواند او را در خطر بروز عوارض پیکر تراشی بیشتری قرار دهد. به عنوان مثال افرادی که از چاقی مفرط رنج می برند، ممکن است پس از ابدومینوپلاستی دچار عفونت ریوی شوند. برای بررسی احتمال بروز عوارض و خطرات بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 

منبع: dranbara




:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: